عکس فلافل
وحیده صدری
۱۲
۲۹۸

فلافل

۲۹ فروردین ۰۳
#فلافل
#ادویه فلافل
ترکیبات ادویه فلافل چیست ؟

ادویه فلافل از ترکیبات دیگر ادویه ها و طعم دهنده ها و سبزی های خشک تهیه می شود.

پودر انبه: یکی از اصلی ترین ترکیبات این ادویه است. پودر انبه هضم کننده غذا بوده و درمان خونریزی های داخلی بدن است. همچنین یک آنتی اکسیدان قوی است.

پودر فلفل سیاه: یکی دیگر از ترکیبات ادویه فلافل، پودر فلفل سیاه است. در اصل نام فلافل به دلیل تندی فلفلی که دارد به آن داده شده است. فلفل سیاه علاوه بر اینکه آنتی اکسیدان قوی است، خواص ضد سرطانی نیز دارد.

پودر زیره سیاه : پودر زیره سیاه خواص ضد نفخ دارد، به همین دلیل یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده ادویه مخصوص فلافل نخود است. البته زیره سیاه موجب افزایش اشتها نیز می شود.

پودر زردچوبه: همان طور که می دانید زردچوبه یک رنگ دهنده غذا بوده که محبوب ایرانیان است. زردچوبه خاصیت ضد سرطانی داشته، ضدالتهاب بوده و موجب تقویت قلب می شود.

پودر زنجبیل: این ادویه بسیار گرمی بوده و برطرف کننده مشکلات معده است.

پودر سیر: این پودر علاوه بر اینکه طعم خاصی به فلافل شما می دهد سیستم ایمنی بدن را بالا برده و تنظیم کننده فشار خون است.

پودر پیاز: این پودر تنظیم کننده قند خون بوده و خاصیت آنتی اکسیدانی دارد.

پودر جعفری خشک: این پودر مکمل پودر زیره سیاه است. پودر زیره سیاه اشتها را افزایش می دهد در حالی که پودر جعفری برای افرادی که دیابت دارند مناسب بوده و در کاهش وزن مؤثر است.

بکینگ پودر: از بکینگ پودر جهت تردی و پف در فلافل استفاده می شود.

ترکیبات گفته شده، ترکیبات اصلی ادویه فلافل است؛ اما برخی فلافل فروش ها از ترکیبات ویژه ای استفاده می کنند. به طور مثال ادویه مخصوص فلافل آبادان دارای ترکیبات ویژه ای است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

طرز تهیه ادویه فلافل بندری و جنوبی (آبادان)

ادویه فلافل بندری و جنوبی یا همان ادویه مخصوص فلافل آبادانی برخی از ترکیبات گفته شده در بخش قبل را دارد و البته ترکیبات خاص دیگری دارد. علاوه بر ترکیبات گفته شده در قسمت قبل، در این ادویه مخصوص بندری ترکیبات اضافی دیگری مانند پودر تخم گشنیز، پودر نعناع خشک و پودر جوز هندی وجود دارد که در ادامه به مقدار آنها اشاره می شود:

پودر انبه: یک قاشق غذاخوری؛

پودر فلفل سیاه: یک قاشق غذاخوری؛

پودر زیره سیاه: یک قاشق غذاخوری؛

پودر زردچوبه: یک قاشق غذاخوری؛

پودر زنجبیل: یک قاشق غذاخوری؛

پودر سیر: 2 قاشق غذاخوری؛

پودر پیاز: 2 قاشق غذاخوری؛

پودر جعفری خشک: 2 قاشق غذاخوری؛

بکینگ پودر: 1 قاشق غذاخوری؛

پودر تخم گشنیز: نصف قاشق غذاخوری؛

پودر نعناع خشک: نصف قاشق غذاخوری؛

پودر جوز هندی: نوک قاشق مرباخوری.

به نسبت های تعیین شده توجه داشته باشید، به طور مثال پودر انبه، پودر فلفل سیاه و پودر زیره سیاه به نسبت مساوی استفاده می شوند. در حالی که پودر سیر و پودر جعفری خشک نسبت برابر و دو برابر نسبت گروه انبه استفاده می شوند.
...